Jan Hop Roosendaal B.V.

Compleet nieuwe Subaru Outback veiliger en completer dan ooit

Subaru lanceert zeer binnenkort de volledig nieuwe Outback in Europa met Subaru’s EyeSight, een systeem dat de bestuurder ondersteunt tijdens het rijden en werkt als een extra paar ogen. Het is voor het eerst dat EyeSight beschikbaar is op een model in Europa. De technologie kan worden gezien als Subaru's belangrijkste stap in botspreventie sinds de introductie van Symmetrical All-Wheel Drive.

Subaru’s EyeSight werd voor het eerst geïntroduceerd in mei 2008 in Japan. Het was het eerste systeem ooit, dat alleen gebruik maakte van stereo camera-technologie om bewegende objecten zoals auto's, voetgangers en fietsers en statische objecten als spoorbomen en rijstroken te detecteren. Inmiddels is het tijd voor de derde generatie van EyeSight.

Stereocamera’s

Het systeem is tot stand gekomen nadat Subaru diverse andere technische mogelijkheden zoals radar en laserradar (al eind jaren tachtig op modellen voor de thuismarkt) uitgebreid heeft onderzocht. EyeSight, zoals dat nu is te vinden op de volledig nieuwe Outback, behoort tot de nieuwste generatie van een technologie die in de afgelopen 25 jaar is ontwikkeld. In vergelijking met het vorige systeem bevat deze versie van EyeSight volledig nieuwe stereocamera's met een grotere kijkhoek en een bereik dat met ongeveer 40% is toegenomen. Dit leidt tot een betere preventieve veiligheid en een afname van belasting van de bestuurder.

EyeSight bestaat onder meer uit twee high-definition CMOS (1) kleurencamera’s die naast de achteruitkijkspiegel zijn gemonteerd en zicht hebben op verkeerssituaties voor de auto. In wezen voorzien zij de bestuurder van een extra paar ogen. Geheel volgens Subaru’s filosofie, waarbij de bestuurder altijd zeggenschap over de auto houdt, moet EyeSight niet als een alternatief voor de bestuurder worden gezien. Ook is het systeem niet bedoeld als een autonoom rijsysteem. Het systeem controleert voortdurend de rijomstandigheden en waarschuwt de bestuurder wanneer het mogelijk gevaar detecteert. Zo wordt het risico op ongevallen aanzienlijk beperkt.

EyeSight werkt nauw samen met motor, transmissie en remsysteem en grijpt in zodra de bestuurder niet uitwijkt, onvoldoende remkracht uitoefent of helemaal niet remt. Het systeem houdt ook toezicht op verkeersstromen en regelt desgewenst de snelheid van de auto.

Subaru lanceert zeer binnenkort de volledig nieuwe Outback in Europa met Subaru’s EyeSight, een systeem dat de bestuurder ondersteunt tijdens het rijden en werkt als een extra paar ogen.

Risico inschatten

In tegenstelling tot andere systemen die slechts de aanwezigheid van voorwerpen op de weg detecteren, gaat Subaru's EyeSight verder. Dankzij zeer geavanceerde software ziet het systeem niet alleen de objecten, maar kan het deze ook herkennen en het risico op een ongeluk inschatten. Vervolgens bepaalt het systeem wat de meest passende maatregelen zijn om een ongeluk te voorkomen. De bestuurder krijgt eerst een visuele waarschuwing, daarna klinkt er een alarm. Wanneer de bestuurder vervolgens geen passende maatregelen neemt of er niet in slaagt op tijd te reageren om een obstakel te ontwijken, dan grijpt de techniek in.

EyeSight bestaat uit een aantal functies. Zo zorgt Pre-Collision Brake Warning er voor dat de bestuurder een signaal krijgt dat hij moet gaan remmen om een aanrijding te voorkomen. Pre-Collision Automatic Braking gaat een stap verder en zorgt voor een maximale vertraging om zo een aanrijding te voorkomen. Het systeem kan de auto tot stilstand brengen bij snelheden tot 50 km/h. Er is meer. Het is ook mogelijk om vanuit stationair toerental het motorvermogen te beperken (Pre-Collision Throttle Management), zoals het ook waarschuwt als de bestuurder slingert op zijn rijstrook (Lane Sway Warning) of deze dreigt te verlaten. Deze voorziening heet Lane Departure Warning. De aanwezige Adaptieve Cruise Control houdt de rijsnelheid gelijk of laat ‘m af- of toenemen, afhankelijk van de snelheid van de voorganger. EyeSight kan dit bij snelheden tussen 0 tot 180 km/h. Tot slot is er Pre-Collision Brake Assist, dat de bestuurder ondersteunt met krachtig remmen. Gelijktijdig wordt dan de snelheid waarmee wordt ingestuurd verhoogd, hetgeen uitwijken vergemakkelijkt.

In de regio’s waar EyeSight al eerder werd geïntroduceerd, wist het systeem hoge scores te halen in onafhankelijke tests. Het Japan New Car Assessment Program (JNCAP), gedaan door National Agency for Automotive Safety and Victims' Aid, hebben uitgebreide tests uitgevoerd. De instantie voelde 26 modellen van negen verschillende merken aan de tand en riep Subaru met EyeSight uit tot grote winnaar. De populariteit van het systeem blijkt ook uit de verkoopstatistieken. Maar liefst 80% van alle nieuwe Subaru’s die momenteel in Japan worden verkocht, zijn uitgerust met EyeSight.

Ook in Amerika is de kracht van het systeem niet onopgemerkt gebleven. In augustus dit jaar heeft de North American Insurance Institute for Highway Safety (IIHS; een non-profit organisatie die in samenwerking met Amerikaanse autoverzekeraars in de VS de veiligheid van auto’s onderzoekt) de nieuwe Subaru Outback beloond met de hoogste veiligheidsstandaard, de 2014 TOP SAFETY PICK+ (TSP+), alsook de hoogst mogelijke score van ‘Superior’ (6 op een schaal van 0 tot 6) voor botspreventie. Extra informatie over deze tests is te verkrijgen bij de PR-afdeling van Subaru Nederland.

De volledig nieuwe Subaru Outback

Het goede nieuws is dus dat EyeSight ook in Europa beschikbaar komt en wel in de volledig nieuwe Subaru Outback. Het model was eerder dit jaar al te zien op de autotentoonstelling van New York, en zal begin volgend jaar te zien zijn op de autotentoonstelling van Geneve. De levering van de nieuwe Outback in Nederland start in het eerste kwartaal van 2015. Prijzen worden binnenkort bekend gemaakt.

Niet alleen EyeSight is nieuw voor de nieuwe Outback. Subaru's avontuurlijke SUV is in een nieuwe jas gestoken, heeft een vernieuwd interieur en bereikt een nog hoger niveau van comfort. Dat laatste onder meer door de volgende technische aanpassingen. De Outback beschikt over een nieuwe, geluiddempende voorruit, met vloeistof gevulde motorsteunen, dikkere vloerpanelen, een dikker schutbord en beter geïsoleerde achterste wielkuipen. Deze verfijningen in combinatie met gebruik van extra isolatiemateriaal zorgt voor nog meer comfort.

Compleet nieuwe Subaru Outback veiliger en completer dan ooit

Multifunctioneel touchscreen

De technici hebben ook het interieur niet ongemoeid gelaten en onder meer het entertainmentsysteem grondig aangepakt. Het instrumentenpaneel herbergt twee ronde verrekijker-achtige klokken met daartussenin een 5-inch LCD informatiedisplay. Ook is er een groot multifunctioneel touchscreen midden op het dashboard, dat zich eenvoudig laat bedienen door middel van veeg- en scrollfuncties, bekend van smartphones en tablets. Het systeem heeft een uitgebreid aantal functies waaronder Subaru StarLink connectiviteit met smartphone-integratie, hands-free telefoon connectiviteit en audio streaming.

Ondanks de uitgebreidere standaarduitrusting zijn de technici er in geslaagd om het gewicht van de auto te verlagen. Ook is de aerodynamica geoptimaliseerd en heeft de Outback met benzinemotor een Active Grille Shutter (een grille die zich automatisch opent dan wel sluit) gekregen. Al deze ingrepen hebben geleid tot sterk verbeterde CO2-uitstoot. Gecombineerde cijfers voor de 2.5i benzine Lineartronic en de 2.0D Lineartronic en liggen respectievelijk op 161 en 159 g/km.

Met Symmetrical All-Wheel-Drive, EyeSight en X-Mode standaard op zowel de Boxer Diesel als de Benzine Lineartronic-versies, is de nieuwe generatie Outback zonder twijfel de best uitgeruste versie, die tot nu toe op de markt is gebracht. Daarnaast en nog belangrijker: het is tevens de veiligste versie van Subaru’s SUV vlaggenschip tot nu toe in Europa geleverd. (1) Complementary Metal Oxide Semi-conductors Image sensors.